Handel & distribution i syfte att stärka Er konkurrenskraft!

Ladda hem vår katalog för att se vårt omfattande sortiment av ätbara och icke ätbara produkter!

Följ oss på facebook för att se våra produktnyheter och annat aktuellt!

Copyright Hallberga Trading

Ibland ställda frågor

En viss typ av frågor ställs ganska återkommande.

För att förenkla informationen till dig har vi sammanställt de vanligast ställda frågorna i listan nedan;

-       Går det att påverka fraktpriserna ytterligare?

Vi gör allt för att tillsammans med våra fraktbärare hålla priserna låga, och det är naturligtvis den totala fraktvolymen som utgör grunden för våra avtalspriser. Det fraktpris du som kund betalar motsvarar exakt det prisavtal vi förhandlat med fraktbäraren. Vi gömmer alltså inga påslag i fraktavgifterna och du betalar såmed frakten till självkostnad. Tredjepartsgruppavtal visar sig i längden vara dyrare eftersom det skall betalas medlems- och andra avgifter som inte har med frakten att göra.

-       Varför får jag en förskottsfaktura?

Ibland kan det vara så att ett företag av olika anledningar inte passerar kreditprövningen utan påpekanden. De flesta leverantörer bestämmer då att kunden inte kan handla alls. Genom att vi tillåter förskottsbetalning avstannar då inte din verksamhet. Varorna levereras när vi erhållit likvid. Dessa beställningar är liksom övriga beställningssätt bindande.

-       Kan man inte få reda på kollinumret?

I regel levererar vi så snabbt att våra kunder inte upplever det som nödvändigt att be om ett kollinummer.  Av samma anledning som vi inte sänder orderbekräftelser, sänder vi därför inte heller kollinummer. Alla leveranser får naturligtvis ett kollinummer och kan på så sätt följas om något mot förmodan skulle gå snett.

-       Hur snabbt levereras varorna?

Beställer man paketleverans av lagervaror innan klockan elva dröjer det i allmänhet en till två dagar inom Sverige innan leverans sker. Våra leveranser ombesörjs av Schenker och fraktpriserna bygger på kravet i våra allmänna villkor att företagaren finns på plats för godsmottagning vid leverans. Om ingen anträffas för godsmottagning tillkommer oönskade kostnader för avisering och extra utkörning vilka vi måste efterfakturera inklusive faktureringsavgift. Om du vet att du inte alltid är på plats skaffar du dig ett lossningsavtal hos Schenker och de placerar godset på en överenskommen plats. Meddela oss i sådana fall att det finns ett skriftligt lossningsavtal. Vi reserverar oss för leveranstider gällande volymprodukter och varor som för tillfället är slut på lager eller inte mer ersätts av likvärdig produkt.

-       Varför får jag ingen orderbekräftelse?

Vi undviker på detta sätt onödig och kostsam administration. Har man sänt en beställning via e-post är tekniken idag så pålitlig att man får ett felmeddelande om e-postadressen man sänder till inte finns, eller om någon annan teknisk orsak stör sändning eller mottagning. Får man inte ett felmeddelande efter att man sänt sin epostbeställning kan man i allmänhet lita på att meddelandet gått fram.

-       Varför restnoteras inte varor?

Ökad efterfrågan och hög omsättning på lagervaror belastar orderadministrationen av restnoteringar negativt, vilket som en följd kan påverka den totala servicenivån ogynnsamt. Varor som inte har kunnat levereras måste därför beställas på nytt istället. Provkunder har upplevt detta som positivt då de själva avgör om de vill förnya beställningen eller inte.

-       Varför är det inte trettio dagars kredittid?

Snabba lagerförändringar kräver god tillgång till rörelsekapital. Hallberga Trading lämnar en kredittid på tio dagar. Vi informerar om denna kredittid i våra allmänna villkor. I enskilda fall är det möjligt att avtala andra kredittider. Detta beror på det enskilt utformade samarbetet och är beroende av omsättnings- och volymmål.

          HALLBERGA TRADING TÅRTDEKORATIONER & FÖRNÖDENHETER

Högkvalitativa och säkra produkter till livsmedelsnäring, konditori och bageri